”Samtal om nätet måste bli en del av vardagen”

När ett barn får sin första mobil ställs föräldrar inför flera val. Hur skapar man trygghet utan att begränsa mer än nödvändigt? Charlotta Brask, hållbarhetschef på Telia, berättar om vikten av samtal i vardagen, varför Mobilkörkortet är ett gemensamt verktyg för barn och vuxna och hur samarbetet med Bris stärker barns rätt till trygghet, även online.

Hallå där, Charlotta Brask, hållbarhetschef på Telia!

Nu i jul får många barn sin första mobiltelefon. Vilka frågor tycker du att föräldrar behöver ta ställning till när mobilen blir en del av barnets vardag?

– Först och främst bör man ställa sig frågan vad barnet ska använda mobilen till. Behöver barnet kunna ringa eller bli nådd om något oförutsett skulle hända? Finns det behov av att använda telefonen i skolarbetet eller vid läxläsning? Kommer barnet kunna ta ansvar för en telefon utan att den går sönder eller tappas bort direkt? Även om ditt barn är ansvarstagande är skal och skärmskydd ett måste!
När man har kommit så lång att man har skaffat en mobiltelefon till barnet, så behöver man vara överens om hur den ska användas. På både iPhone- och Android-telefoner kan man som förälder sätta regler för användningen, exempelvis vilka appar som kan laddas ner, hur länge olika appar kan vara öppna och är på dygnet mobilen ska kunna ansluta till internet.

Till sist tror vi att den viktigaste frågan är hur man i familjen kan göra samtalet om livet på nätet till en naturlig del av vardagen. Det är viktigt att föräldrar engagerar sig i barnens liv på nätet på samma sätt som man engagerar sig i deras andra fritidsaktiviteter och kompisar.

Mobilkörkortet lanserades av Bris och Telia för att ge barn en tryggare start online. Vad hoppas ni att körkortet ska bidra till i familjerna som använder det?

– Mobilkörkortet är tänkt att fungera som en samtalsstartare för att börja prata med barnen om livet på nätet. Det kan kännas svårt att veta hur eller var man ska börja och vad man ska säga. Mobilkörkortet finns för att hjälpa till med ingångar till samtalet. Använd det som en utgångspunkt för en pågående dialog om mobilanvändning och livet på nätet. Av erfarenhet så vet vi att både barn och vuxna lär sig av att ta mobilkörkortet tillsammans, och att man via det etablerar ett sätt att fortsätta prata om det som händer på nätet.

Telia gick in som huvudpartner till Bris för flera år sedan. Vad var den ursprungliga drivkraften, vad ville ni förändra eller stärka för barn och unga?
– Vi ville bidra till att säkerställa att alla barn har tillgång till professionellt samtalsstöd och eftersom Bris stöd till barn baseras på olika kommunikationslösningar så tyckte vi att vi kunde vara med och göra skillnad genom vår kärnverksamhet, som ju är kommunikationslösningar. Telia hjälper Bris att upprätthålla den nationella stödlinjen dit barn kan ringa gratis och anonymt för att få prata om sina bekymmer. Vi har också varit med och möjliggjort en helt ny kommunikationskanal, anonyma sms, samt att Bris kan hålla öppet dygnet runt, året runt.

När Telia jobbar med digital trygghet pratar ni ofta om balans mellan barns frihet och vuxnas ansvar. Hur påverkar den synen ert samarbete med Bris?

– Telias partnerskap med Bris går i linje med vårt hållbarhetsarbete där barns rätt till delaktighet, trygghet och välmående, inte minst på nätet, är ett av våra fokusområden. Som företag vill vi utveckla tjänster som är trygga för barn att använda. Vi vill också vara med och sprida kunskap till vuxna kring hur de kan ta ansvar för barnens trygghet på nätet. Tillsammans med Bris vill vi hitta sätt att ständigt se till att nätet i första hand är en plats där barn och ungdomar får nya vänner, lär sig nya saker och kan koppla av.

Under 2026 fortsätter samarbetet att utvecklas. Vad kan du berätta redan nu om det som ligger i pipeline och hur tror du att det kommer stärka barns trygghet digitalt framåt?

– Vi hoppas att Mobilkörkortet under 2026 kan få en större spridning och vara ett stöd för barn och vuxna, både hemma, i skolan och på fritids.

Läs mer om Bris och Telias samarbete

”Vi har ett ansvar eftersom vi finns i så många barns vardag”

Läs intervjun med Eric Wollberg, marketing activation manager om deras samarbete med Bris, och varför de stöttar barn och unga särskilt under julen.

Intervju Santa Maria

”Vi vill bidra till att fler barn i Norrbotten får det stöd de behöver”

Läs intervjun med Sofie Stark, fastighetschef på Diös, som varit med och möjliggjort Bris etablering i Luleå – det nordligaste kontoret i Sverige. 

Intervju Diös

"Vi har alltid sagt att Smakis främsta sida är vår baksida"


Läs intervjun med Erik Östensson, vd och grundare av Smakis, om hur ett dryckesföretag kan göra skillnad för barns rättigheter. 

 

Intervju Smakis

"Idrott kan vara skillnaden mellan trygghet och utanförskap"

Läs intervjun Sara Brunfelter, content manager på Volkswagen, om hur idrotten kan vara den avgörande platsen för trygghet.

Intervju Volkswagen

"Nytt rekord - 4,5 miljoner kronor till Bris"

Läs intervjun med kommunikationschef Johanna Flemström, om hur Kappahl satte insamlingsrekord förra året med hjälp av ett starkt engagemang.

Intervju Kappahl

"Tillsammans kan vi göra konkret skillnad för barn"

Läs intervjun med Heidi Sørensen, direktör för Egmonts Fondssekretariat, om varför de har valt att stötta Bris stödlinje med 4,5 miljoner kronor under två år.

Intervju Egmont Fonden

"Så bidrar Postkodlotteriet till en tryggare barndom"

Läs intervjun med Anders Årbrandt, managing director på Postkodlotteriet, som stöttat Bris med 224 miljoner kronor sedan 2007.

Intervju Postkodlotteriet

"När våra medarbetare föreslog Bris visste vi att det var en perfekt match."

Läs intervjun med Johan Sjödin, VD för JYSK, om samarbetet med Bris och hur det stärker företaget och kundrelationerna.

Intervju Jysk

”Vi vill göra det enkelt för medarbetare att engagera sig”

Läs intervjun med Petter Lindkvist, head of marketing and brand på Trygg-Hansa, om hur de ser på sitt långsiktiga engagemang i barns rättigheter.

Intervju Trygg Hansa

”Så blir Circle K:s samarbete med Bris en win-win för alla"

Läs intervjun med Tomas Sköldulf, HR-chef på Circle K, om varför de valt att stödja Bris helhjärtat i över 10 år.

Intervju Circle K

”Så drog vi in 770 000 kronor till Bris”

Läs intervjun med Charlie Wallin, VD för AB Pictura, där han delar med sig av hur de framgångsrikt samlade in imponerande 770 000 kronor till Bris.

Intervju Pictura

”Utan trygghet från vuxna försvinner barns framtidshopp”

Läs intervjun med Gull-Britt Jonasson, koncern-vd och ägare på Finja AB, som stöttar ungdomar genom UF-projekt, föreningsliv och stipendium.

Intervju Finja AB

"Behovet av medmänsklighet är större än någonsin"

Läs intervjun med Johan Vesterberg, PR- och kommunikationschef på Fastighetsbyrån om deras insamlingskampanj "Trampa för Bris".

Intervju Fastighetsbyrån

”Vi måste gjuta mod i våra unga och ta deras känslor på allvar”

Läs intervjun med Jonas Berg, ICA-handlare, ICA Maxi Öst, om varför de ville inleda ett samarbete med Bris.

Intervju Ica Maxi Öst

Det är viktigt att tidigt fånga upp barn som inte mår bra

Läs intervjun med Sara Rencrantz, kategori- och affärsutvecklingschef på Hemglass, om samarbetet med Bris och deras arbete med social hållbarhet.

Intervju Hemglass

”Om barn inte mår bra fungerar inte samhället”

Läs intervjun med Katariina Kukkonen, marketing director på Metsä Tissue, som genom sin kampanj med Bris drog in hela 2,2 miljoner kronor till barn och unga.

Intervju Metsä Tissue

”Det viktigaste är att vuxna och unga pratar med varandra”


Läs intervjun med Linda Swärd, VD på Hewlett Packard Enterprise Sverige, som stöttat Bris sedan 2018 och dragit in hela 3 miljoner.

Intervju Hewlett Packard Enterprise

”Gängvåld är samhällets viktigaste fråga just nu”

Läs intervjun med Carl Sundstedt, marknadschef på Volkswagen personbilar.

Intervju Volkswagen

"Samarbetet med Bris har lett till stor stolthet internt"

Bastard Burgers medarbetare har utbildats av Bris kuratorer för att förstå hur vardagen ser ut för de barn som besöker deras restauranger. 

Intervju Bastard Burgers

”Våga fråga om självmordstankar"

Alexandra Björnsson, projektledare på Tim Bergling Foundation, berättar om samarbetet med Bris. 

Intervju Tim Bergling Foundation

”Jag känner starkt för dagens 14-åringar”

För Bris berättar Efva Attling om de vilda tonåren i Högdalen, drivkraften och vad alla vuxna behöver veta.

Intervju Efva Attling

Bastard Burgers hjälper Bris nå fler unga

Ett initiativ från en medarbetare resulterade i ett långsiktigt samarbete med Bris.

 

Intervju Bastard Burgers

Coop säljer mjölk till förmån för Bris

- Miljontals personer kommer nås av Bris budskap via mjölkpaketen, säger Johan Öhlin, marknadschef på Coop.

Intervju Coop

Comfort inleder samarbete med Bris

- Jag hoppas att vi kan göra samhället lite bättre och varmare för barn och unga, säger Peter Austler, marknadschef Comfort.

Intervju Comfort

Stor påskgåva från Postkodlotteriet 

Bris fick ta emot 10 miljoner kronor vid Postkodlotteriets årliga utdelning. Hélène Carlbark, välgörenhetschef på Postkodlotteriet berättar mer.

 

Intervju Postkodlotteriet

Circle K´s kampanj Träna med Bris - en succé

Här berättar Erika Söderlund på Circle K om kampanjen och medarbetarnas starka engagemang.

Intervju Circle K