När ett barn får sin första mobil ställs föräldrar inför flera val. Hur skapar man trygghet utan att begränsa mer än nödvändigt? Charlotta Brask, hållbarhetschef på Telia, berättar om vikten av samtal i vardagen, varför Mobilkörkortet är ett gemensamt verktyg för barn och vuxna och hur samarbetet med Bris stärker barns rätt till trygghet, även online.
Nu i jul får många barn sin första mobiltelefon. Vilka frågor tycker du att föräldrar behöver ta ställning till när mobilen blir en del av barnets vardag?
– Först och främst bör man ställa sig frågan vad barnet ska använda mobilen till. Behöver barnet kunna ringa eller bli nådd om något oförutsett skulle hända? Finns det behov av att använda telefonen i skolarbetet eller vid läxläsning? Kommer barnet kunna ta ansvar för en telefon utan att den går sönder eller tappas bort direkt? Även om ditt barn är ansvarstagande är skal och skärmskydd ett måste!
När man har kommit så lång att man har skaffat en mobiltelefon till barnet, så behöver man vara överens om hur den ska användas. På både iPhone- och Android-telefoner kan man som förälder sätta regler för användningen, exempelvis vilka appar som kan laddas ner, hur länge olika appar kan vara öppna och är på dygnet mobilen ska kunna ansluta till internet.
Till sist tror vi att den viktigaste frågan är hur man i familjen kan göra samtalet om livet på nätet till en naturlig del av vardagen. Det är viktigt att föräldrar engagerar sig i barnens liv på nätet på samma sätt som man engagerar sig i deras andra fritidsaktiviteter och kompisar.
Mobilkörkortet lanserades av Bris och Telia för att ge barn en tryggare start online. Vad hoppas ni att körkortet ska bidra till i familjerna som använder det?
– Mobilkörkortet är tänkt att fungera som en samtalsstartare för att börja prata med barnen om livet på nätet. Det kan kännas svårt att veta hur eller var man ska börja och vad man ska säga. Mobilkörkortet finns för att hjälpa till med ingångar till samtalet. Använd det som en utgångspunkt för en pågående dialog om mobilanvändning och livet på nätet. Av erfarenhet så vet vi att både barn och vuxna lär sig av att ta mobilkörkortet tillsammans, och att man via det etablerar ett sätt att fortsätta prata om det som händer på nätet.
Telia gick in som huvudpartner till Bris för flera år sedan. Vad var den ursprungliga drivkraften, vad ville ni förändra eller stärka för barn och unga?
– Vi ville bidra till att säkerställa att alla barn har tillgång till professionellt samtalsstöd och eftersom Bris stöd till barn baseras på olika kommunikationslösningar så tyckte vi att vi kunde vara med och göra skillnad genom vår kärnverksamhet, som ju är kommunikationslösningar. Telia hjälper Bris att upprätthålla den nationella stödlinjen dit barn kan ringa gratis och anonymt för att få prata om sina bekymmer. Vi har också varit med och möjliggjort en helt ny kommunikationskanal, anonyma sms, samt att Bris kan hålla öppet dygnet runt, året runt.
När Telia jobbar med digital trygghet pratar ni ofta om balans mellan barns frihet och vuxnas ansvar. Hur påverkar den synen ert samarbete med Bris?
– Telias partnerskap med Bris går i linje med vårt hållbarhetsarbete där barns rätt till delaktighet, trygghet och välmående, inte minst på nätet, är ett av våra fokusområden. Som företag vill vi utveckla tjänster som är trygga för barn att använda. Vi vill också vara med och sprida kunskap till vuxna kring hur de kan ta ansvar för barnens trygghet på nätet. Tillsammans med Bris vill vi hitta sätt att ständigt se till att nätet i första hand är en plats där barn och ungdomar får nya vänner, lär sig nya saker och kan koppla av.
Under 2026 fortsätter samarbetet att utvecklas. Vad kan du berätta redan nu om det som ligger i pipeline och hur tror du att det kommer stärka barns trygghet digitalt framåt?
– Vi hoppas att Mobilkörkortet under 2026 kan få en större spridning och vara ett stöd för barn och vuxna, både hemma, i skolan och på fritids.