Bris och Telia

Tillsammans för barns trygghet på nätet

Telias bidrag i samarbetet med Bris

Telia är en av Bris viktigaste långsiktiga partners när det gäller att stärka barns trygghet på nätet. Genom teknisk kompetens, gemensam kommunikation och konkreta lösningar har Telia bidragit till att fler barn får tillgång till stöd och vägledning när de behöver det.

Öppet dygnet runt

Telia har under många år möjliggjort att Bris stödlinje 116 111, kan vara öppen dygnet runt – året om. Tack vare Telias stöd har tusentals barn kunnat få kontakt med en kuratorer när de behövt det som mest. 

Anonyma sms

För att göra det ännu enklare för barn att nå Bris anonymt har Telia tagit fram en teknisk lösning som möjliggör anonyma sms. Detta kompletterar telefon, chatt och mejl, och gör att ännu fler barn vågar ta steget att be om stöd. Lanseringen förstärktes av den gemensamma kampanjen: Anonyma idoler.

Mobilkörkortet

Tillsammans med Bris har Telia utvecklat Mobilkörkortet, ett test som hjälper barn och föräldrar att känna sig säkra och trygga på nätet. Det innehåller praktiska råd och kunskap som hjälper barn. Mobilkörkortet.

Föräldraguiden "Ingen föds digital"

Telia och Bris har även tagit framguiden "Ingen förds digital" som samlar de viktigaste råden till föräldrar om hur de kan stötta sina barns digitala liv. Guiden erbjuder konkreta tips och är framtagen för att vara lätt att använda i vardagen. Ingen föds digital. PDF

Ett långsiktigt samarbete för barns trygghet på nätet

Telia och Bris har valt att fortsätta utveckla samarbetet, med målet att fler barn ska känna sig trygga på nätet. Genom Bris expertkunskap och Telias tekniska lösningar skapas nya möjligheter för barn och föräldrar, från förbättrade digitala tjänster till framtida initiativ som stärker barns rättigheter i ett uppkopplat samhälle.

”Samtal om nätet måste bli en del av vardagen”

- Charlotta Brask, hållbarhetschef på Telia

När ett barn får sin första mobil ställs föräldrar inför flera val. Hur skapar man trygghet utan att begränsa mer än nödvändigt?

Charlotta Brask, hållbarhetschef på Telia, berättar om vikten av samtal i vardagen, varför Mobilkörkortet är ett gemensamt verktyg för barn och vuxna och hur samarbetet med Bris stärker barns rätt till trygghet, även online.  

Mobilkörkortet - för både barn och föräldrar

När barn får sin första mobil väcks ofta många frågor, både hos barn och föräldrar. Därför samarbetar Telia och Bris för att stärka tryggheten på nätet. Mobilkörkortet är ett enkelt och lekfullt sätt för familjer att prata om digital vardag, säkerhet och schysst beteende online.

Mobilkörkortet är utvecklat av Telia i samarbete med Bris och riktar sig till familjer med barn i åldern 8–11 år.

"Telias partnerskap med Bris speglar vårt fokus på barns delaktighet, trygghet och välmående, särskilt på nätet."

- Charlotta Brask, hållbarhetschef på Telia

Vill du veta mer hur ditt företag kan bli samarbetspartner med Bris?

Thomas Örnebjär - samarbetspartners
Telefon: 070-160 88 28 Mail: thomas.ornebjar@bris.se
Leo Sommer - företagsvän och gåvor
Telefon: 070-160 88 13 Mail: leo.sommer@bris.se