Kappahl slog insamlingsrekord 2024 med 4,5 miljoner kronor till Bris. Kommunikationschef Johanna Flemström berättar hur samarbetet vuxit till en självklar del av varumärket – och vad som väntar härnäst.
År 2024 slog Kappahl insamlingsrekord med 4,5 miljoner kronor till Bris. Bakom framgången finns brett internt engagemang, träffsäker kommunikation och kampanjer som skapar mening – för både kunder och medarbetare. Johanna Flemström, kommunikationschef på Kappahl, berättar hur Bris har blivit en självklar del av varumärket och vad som väntar i samarbetet framåt.
Under 2024 slog Kappahl nytt insamlingsrekord i era butiker – otroliga 4,5 miljoner till Bris! Vad tror du är den största anledningen till att ni lyckas så bra år efter år?
- Resultatet vittnar om ett starkt engagemang, både från våra medarbetare och våra kunder. Tillsammans har vi visat att det går att göra skillnad, även i en tid som för många känns utmanande. I en tid av ekonomisk osäkerhet och oro i omvärlden påverkas människors möjligheter att bidra, men också deras vilja att engagera sig. När man inte kan hjälpa till på alla fronter blir det extra viktigt att kunna göra något konkret, något nära. Just därför upplever vi att Bris arbete ligger så många varmt om hjärtat. Det är en organisation som finns mitt i vår vardag och som stöttar barn och unga här och nu och som ger oss alla en chans att vara en del av något meningsfullt. Därför har Bris blivit ett naturligt val för många.
Hur har ni utvecklat ert sätt att kommunicera Bris-samarbetet till kunder och medarbetare under det gångna året?
- Vi jobbar hela tiden med att utveckla och förbättra hur vi möter våra kunder och hur vi kommunicerar vårt samarbete med Bris. För att skapa engagemang, bygga stolthet och synliggöra det fina arbete som görs, har vi under året följt upp insamlingen på olika sätt. Genom små utmaningar och gemensamma fokusperioder har vi märkt att det ger extra energi både till insamlingen och till engagemanget i butikerna.
Ni jobbar med återkommande kampanjer under året – jul, skolstart, alla hjärtans dag. Vilken av dessa sticker ut mest i kundernas engagemang, och varför tror du det är så?
- Jul är den starkaste perioden och har så varit under flera års tid. Vi ser att det är en period då gåvor och omtanke om varandra är lite extra i fokus och det tror vi bidrar, samtidigt som det såklart rent försäljningsmässigt är en period som toppar för handel i stort.
Hur ser ni till att hela organisationen – från butik till IT – känner sig delaktig i Bris-samarbetet och bidrar till resultatet? Har ni några interna initiativ som förstärker det?
- Vi kommunicerar internt, till exempel berättar vi löpande om hur det går med insamlingen och hur det vi bidrar med gör skillnad för barn och unga. Vi har regelbundet med Bris på exempelvis gemensamma utbildningsdagar eller landsmöten för våra butikschefer och uppmuntrar medarbetare att engagera sig i Bris lokala nätverk. Arbetet våra medarbetare i butik gör för att stötta insamlingen är helt fantastiskt. Jag är otroligt stolt över deras insatser och deras engagemang! Och vi siktar på att även i år få kollegor att anta stegutmaningen tillsammans med Bris ambassadör Charlotte Kalla.
Vilken respons får ni från era kunder kring Bris-samarbetet?
- Kunderna uppskattar och delar engagemanget och vi märker att allt fler känner till Bris och vet vad Bris gör.
Hur påverkar samarbetet med Bris ert varumärke och er interna kultur – vad har ni lärt er om er själva på vägen?
- Eftersom vi har samarbetat med Bris i över 15 år har det blivit en naturlig och självklar del i det vi gör. Det är väldigt tacksamt att arbeta med en så proffsig och genuin organisation som Bris och vi ser att ju mer välkänt Bris arbete är och vad vårt partnerskap bidrar till, desto lättare är det att engagera medarbetare och kunder att bidra.
Vad ser du fram emot mest i ert fortsatta samarbete med Bris under 2025? Finns det några nya idéer eller satsningar på gång?
- Vi kikar på vilka tekniska och kommunikativa lösningar som kan underlätta och förbättra vårt partnerskap ytterligare. Vi ser självklart även fram emot julens insamling och om vi kan slå vårt insamlingsrekord på nytt!