Meny Stäng meny
Tillbaka

Så här funkar sms

  • Det är olika hur lång tid det tar att få svar. Ibland går det snabbt och andra gånger tar det längre tid.  Du kommer alltid att få ett svar, även om det ibland är kö och kan ta lite längre tid. För att du ska slippa vänta för länge hjälps alla kuratorer åt, så du kan få svar från olika kuratorer i samma sms-tråd.

  • Du startar en sms-tråd genom att skicka ett sms till 116 111. Då får du först automatiska meddelanden som svar. När du får dem vet du att ditt sms kommit fram och att en ny tråd har startats. En ny tråd betyder att även om du sms:at med Bris förut syns inte det du skrivit tidigare för oss på Bris.  

  • För att en kurator ska kunna ge dig ett så bra svar som möjligt är det bra om du är tydlig med vad du vill ha hjälp och stöd med. 

  • Ett svar från Bris kan vara kort eller långt. Om du inte svarar kommer tråden avslutas automatiskt efter 24 timmar.   

  • Du kan avsluta en sms-tråd direkt genom att skicka ett sms med ordet STOPP. Det kan du tex göra om du ångrar dig eller inte vill fortsätta skriva med oss.   

  • Om en kurator säger hejdå betyder det att tråden kommer att avslutas. Om du skickar ett sms efter det startar en ny tråd och då kan vi inte längre se dina tidigare sms. 

Vad är skillnaden på sms, chatt, telefon och mejl?

Hos Bris kan du få stöd på flera sätt – via sms, chatt, mejl eller telefon. Alla sätt är anonyma och gratis.

Telefon
Vill du prata direkt med en kurator? Ring 116 111. Inget konto behövs.

Sms 

  • Skicka sms direkt från din mobil.
  • Bris svarar så snabbt vi kan – ibland snabbt, ibland med längre mellanrum.
  • Du kan skriva flera gånger eller bara en gång.
  • Sms-konversationer kan pågå över tid.
  • Skicka bara text, inga bilder eller filmer. Om ett långt sms inte går fram, dela upp det.

Chatt

  • Kräver ett Briskonto.
  • Logga in, ställ dig i kö och chatta i upp till 45 minuter.
  • Du måste komma tillbaka till chatten var 5:e minut för att behålla din plats.
  • Du kan chatta en gång per dag.

Mejl

  • Kräver ett Briskonto.
  • Du skriver när du vill, och en kurator svarar inom 1–5 dagar.

Så döljer du sms från Bris

Sms från Bris visas som vanliga meddelanden i din mobiltelefon. Eftersom du inte vet exakt när ett svar kommer kan det vara bra att fundera på om du vill dölja din kontakt med Bris.

Du kan:

  • Stänga av aviseringar
  • Spara Bris under valfritt namn i din telefonbok
  • Ta bort sms från inkorgen

Se våra filmer för iPhone och Android.

Video thumbnail
Video thumbnail

Om det inte fungerar att sms:a

Det kan bero på:

  • Att ditt meddelande är för långt. Dela då upp texten i flera sms.
  • Att du försökt skicka bild eller film. Till Bris kan du bara skicka text. 
  • Om du testat ovan men det ändå inte fungerar vill vi gärna att du ringer oss på 116 111 eller mejlar oss och berättar vad som blir fel för dig och vilken mobil och operatör du har så att vi kan laga felet. 

Så här hanterar vi dina personuppgifter

När du kontaktar Bris bestämmer du själv vad du vill berätta. Du kan vara anonym eller dela mer – det som känns bäst för dig. Kuratorerna har tystnadsplikt och berättar aldrig vem du är.

Bris sparar tillfälligt personuppgifter i sms för att kunna svara dig, men de raderas automatiskt när samtalet avslutas. Meddelandena sparas men kan inte kopplas till dig.

Om du skriver "STOPP" avslutas samtalet direkt och allt raderas. Ringer du 116 111 sparas ingenting.

Vill du veta mer? Fråga kuratorn eller mejla personuppgifter@bris.se.

Prata med oss

Ring och sms:a 116 111, chatta och mejla. Vi har öppet varje dag – även på natten. Du behöver inte säga vem du är och samtalet kostar ingenting.

Ring Bris Ring Bris